Glommastien, Fredrikstad

Glommastien er en 35 km lang gang og sykkelvei på begge sider av Glomma mellom Fredrikstad og Sarpsborg. Vi starter turen i sentrum av Fredrikstad og sykler oppover Glomma langs den nordvestre elvebredden. Vi passerer snart fergeleiet til Gamlebyfergen mellom Cicignon og Gamlebyen. Vi fortsetter turen oppover langs den vestre elvebredden, men avslutter rundturen med denne gratis ferga over elva. Lengre opp passerer vi fergeleiet til ferga mellom Lisleby og Sellebakk. Denne ferga kan være et godt alternativ hvis man bare vil gjøre en kort rundtur.

Stien fortsetter oppover i hyggelige omgivelser, småveier og stier helt opp til den gamle Rolvsøysund bro og Greåker.Fra Greåker følger vi Greåkerveien opp til Sandesund hvor E6 krysser Glomma. Her er det også mulighet for å krysse Glomma via gangbrua og starte på turen tilbake til Fredrikstad. Hvis man snur her blir turen ca 27 km lang.Vi fortsetter turen oppover langs småveier og sykkelveier, forbi Borregaard og opp til Sarpsborg by.

Sarpsborg

Glommastien går helt inn i Sarpsborg by, vi anbefaler å legge turen via Torget/Sentrum av Sarpsborg. Her er det mange spisesteder som kan friste med en matbit før vi vender snuten mot Fredrikstad igjen.

Etter å ha besøkt Sarpsborg sykler vi Fv 127 i sørøstlig retning, følger sykkelveien på utsiden av jernbanen og over Glomma ved Sarpefossen. Rett over brua tar vi skarpt til venstre og følger sykkelveien under jernbane og veien. Her ser vi Sarpefossen på nært hold, vi fortsetter nedover bakken langs elva. Her er det mye industri på nært hold.

Vi følger vei og sykkelvei ca 2 km og kommer inn i Fredrikstad kommune igjen. Vi følger skilting ned grusveien til Glomma. Vi fortsetter nedover Glommastien og kommer til Roald Amundsens Minne

Roald Amundsens Minne

Oppdageren Roald Amundsen ble føtt ved «Tomta» på Glommas søndre bredde. Her der det i dag kafe og utstilling av bilder, utstoppede dyr og gjenstander fra ekspedisjonene hans. Det er også en fin «oppdagersti» på området. Et ypperlig sted for en pause og en liten matbit.

Glommastien fortsetter nedover mot Fredrikstad, først på sykkelvei et stykke fra Glomma, deretter på hyggelige sykkelveier langs den østre elvebredden ned til Gamlebyen.

Når vi kommer ned til Gamlebyen tar vi ferga over Glomma til Cicignon og sykler tilbake til sentrum av Fredrikstad.
Langs Glomma (Vesterelva) i Fredrikstad er det mange restauranter å velge mellom hvis man vil avslutte turen med litt god mat.

Tur informasjon

Startpunkter: Turen er beskrevet med start i Fredrikstad sentrum, men man kan starte etter eget ønske.

Distanse: ca 40 km som beskrevet.

Merking: Stort sett veldig bra.

Fremkommelighet: Flott sykkeltur. Turen går stort sett på fine brede stier langs Glomma. Noen steder går turen på sykkelvei langs trafikkert vei. I Greåker og Sarpsborg følger den veinettet.

Parkering: Avgiftsparkering i sentrum av Fredrikstad og Sarpsborg, med sykkel kan man finne gratis parkere litt utenfor sentrum eller andre steder på rundturen.

Rutetider og informasjon om fergene: www.fredrikstad.kommune.no/byfergene

Beliggenhet: Fredrikstad og Sarpsborg kommune, Østfold

Vurdering: Veldig fin tur og mange hyggelige områder.

Tekst og bilder er hentet fra https://www.oslofjorden.com/kyststi/oestfold/glommastien_rundtur_fredrikstad.html